Treinreis naar Yogjakarta

30 april 2018 - Jakarta, Indonesië

Nou daar gingen we weer in de trein, waar we de komende 8 uren konden doorkomen.

We waren in ons hotel 2 Nederlanders tegen gekomen die toevallig voor ons in de trein zaten. Hier een hele tijd mee gepraat, wel fijn weer even wat Nederlands want met de mensen hier valt moeilijk te communiceren.

We reden Bandung weer precies optijd uit en het eerste deel was vooral heel veel afval en krottenwijken. Dan bedenk je wel even hoe goed je het hebt in Nederland.

De trein ging verder en we hadden gelezen dat dit 1 van de mooiste treinreizen was , die bewering is absoluut waar. Al snel rijden we de bergen in en worden we omringt door honderden rijstvelden. Het verbaast je hoe dicht de mensen hier op het spoor werken, een halve meter naast het spoor liggen hun gewassen waar ze dagelijks aan het werk zijn. We rijden langs verschillende schooltjes en de kinderen zwaaien altijd enthousiast. Helaas zijn de ramen zonwerend dus kunnen ze ons niet zien ( daarom zit er een waas op sommige foto’s ) Debbie heeft de eerste uren voornamelijk in het halletje van de trein gestaan omdat de foto’s daar mooier zijn.

Heit en ik konden het trouwens ook goed zien want wij zaten aan de linkerkant ( waar je het mooiste uitzicht hebt)

De trein ging op sommige momenten heel langzaam rijden , dan kwam er een scherpe bocht en zo zorgde de chauffeur er voor dat we niet van het spoor vlogen.

Hoe verder we naar yogjakarta komen hoe meer huizen en banenbomen er langs het spoor kwamen te staan. Ik heb vandaag veel aan opa gedacht, wat zou ik hem deze foto’s en filmpjes graag laten zien, hij kon er vast van genieten. Het zijn tenslotte niet de eindeloze stranden van Texel 😉

Ik wilde eigenlijk gaan slapen in de trein want we hebben vannacht amper geslapen , maar je kan naar buiten blijven kijken want het landschap veranderd om de zoveel meter dat ik dacht slapen kan ik in het donker wel.

Het liefst zou je in een dorpje willen uitstappen om te kijken hoe die mensen nou echt leven, het lijkt van boven af net of de huizen allemaal aan elkaar zijn gebouwd.

Dit is absoluut 1 van de mooiste treinreizen die ik ooit heb gemaakt. Maar dat is ook niet zo moeilijk want ik heb alleen maar gereisd met de NS. Maar verder zonder grappen ik zou dit iedereen aanraden, het is een hele lange zit maar dan heb je ook wat.

De aankomende dagen blijven we in Yogyakarta waar we onder andere de Borbadur gaan bekijken

1. Sytske:
    30 april 2018
    Wat een mooie ervaring! Super !
  2. Petra ruiter:
    30 april 2018
    Wat mooi zeg! Prachtig die rijstvelden.
  3. Hillie Herder:
    30 april 2018
    Wat mooi om dit te zien dan is reizen met de trein super kijk uit naar volgende reisverslag