Lombok rond

17 mei 2018 - Lombok, Indonesië

Gister opgestaan met een triest gevoel vandaag gaan we pa achterlaten in zijn geboorte land. Het voelt dubbel😪 om de dag toch te breken besloten om met gids de omgeving van Mataram te bekijken hier is pa opgegroeid. Ik wil het zien. Lombok is zo anders groennals Java en Bali. Meer palmbomen maar ook minder toeristisch als zeker Bali. Om tien uur is de chauffeur er. Eerst richting Mataram aan de noord kant. Dan richting de watervallen in midden Lombok. We besluiten daar maar een waterval te bekijken omdat we niet de hele dag in de auto willen zitten. Een gids begeleid ons wat een geluk want ineens staat er een groepje apen op ons pad. Zowel grote als kleine. Liza vind het niks en ik twijfel of ze mens vriendelijk zijn. De gids maant ze weg wat ze doen twee meter verder. Hij zegt langzaam langs lopen wat we doen en dat gaat gelukkig goed. Een stuk verder horen we het water al. Vlakbij de waterval is een hoge rots 11 meter hoog en de gids vraagt of we eraf willen springen in het water. Nou nee bedankt😱hij gaat het vervolgens wel doen, uitslover. Wij lopen naar de twee watervallen. Er zijn wat mensen die er onder staan en kinderen die zwemmen. Doen wij niet we moeten nog meer zien. Bijzonder nee niet echt. We vervolgen onze weg naar het dorpje waar de kleden en sjaals in traditionele stijl worden geweven. Echt overal in dat dorp zien we de mooiste en kleurijkste creaties hangen. Echt heel mooi. We worden afgezet bij een winkel/ werkplaats waar we kunnen zien hoe het wordt gemaakt. Natuurlijk gaan we zelf ook even achter dit weefgetouw zitten. Wat een creativiteit en wat een hoeveelheid aan draden. Knap dat je dat kunt. Ze vertellen ook dat meisjes deze rechniek moeten kunnen voor ze gaan trouwen. De kleden en sjaals worden gebruikt voor ceremonies. We laten ons ook nog even kleden in zo’n traditie tene en natuurlijk op de foto. Daarna weer via allerlei dorpjes op naar Mataram. Overal is wel wat te zien. Ook veel armoede en verval maar ook mooie taferelen op het land en blije mensen. Nu komen we aan de zuidkant van Mataram uit we zien veel kraampjes met een soort ijs. De chauffeur verteld ons veel onderweg over allerlei zaken. Het ijs is een lievingsding van de de mensen hier een zoete hap dat wel. Liza gaat het uit proberen. Wat siroop, vers fruit veel gebroken ijsblokjes en gecondenseerde melk. Mierenzoet maar wel lekker en te ziet om alles op te eten. Nog even een stop bij een pottenbakkerij ook een vrouwen bezigheid hier. Echt prachtige potten maar ja dat past niet in de rugzak. Zelf zijn Liza en ik ook nog even oo hun verzoek creatief bezig geweest😂de creatie kregen we mee. Dan nog een rondje door Mataram. Alles in me op genomen. En dan terug naar het hotel inmiddels toch bijna dikke 5 uur verder. O ja ook nog even voor morgen bootticjets geregeld we gaan naar Lembogan paradijselijk eilandje onder Bali. Dit ivm met het naderen van het eindpunt van onze reis. Later op de dag het as verstrooid van mijn vader. Een emotioneel moment voor ons allen maar ook een bijzondere herinnering. Terug slenteren we nog even langs het strand en dan besluiten we toch nog even de schoonheids salon in te stappen. Voet massage en nagels weer in de lak. Gerard zijn eerste pedicure behandeling ooit😂 dat is een uurtje genieten. Er naast is een restaurant lijkt wel wat dus daar gegeten. Te lui om terugbrengen lopen naar het hotel. Geen probleem hier dan brengen we jullie toch even😊Nou graag.

1. Lex:
    17 mei 2018
    En vond Gerard het voor herhaling vatbaar?
  2. Hillie Herder:
    17 mei 2018
    Ik typ en ma zegt: ik vindt het heel bijzonder dat jullie deze reis naar Lombok hebben gemaakt dat vindt ik heel fijn en ik geniet van de foto s en verhalen en voor jullie nog even genieten veel liefs en een dikke kus van Ma
  3. Liza:
    17 mei 2018
    Nou Lex, 1 keer in de 65 jaar is wel genoeg.
  4. Mirjam:
    20 mei 2018
    Mooie herinneringen om mee te nemen. Wat zal je vader blij zijn dat je een deel van hem thuis hebt gebracht😘